Odvážny rebranding TOKAJ MACIK WINERY

Pokračujeme v rozprávaní s Jarom Macikom ml. z rodinného vinárstva TOKAJ MACIK WINERY s.r.o.

Odvážny rebranding

Reduktívnymi vínami a inovatívnymi myšlienkami som získal povesť „vínneho rebela“ na Tokaji. Dovtedy sme používali len číre fľaše s bielymi etiketami. Spolu s modernými vínami som chcel zmeniť aj celkový štýl značky. S dizajnérom a priateľom sme vymysleli nové logo, čierne etikety, balenie do čiernych alebo tmavých fliaš. Rodičia o tomto pláne netušili, boli 2 týždne  v kúpeľoch. Všetko som do bodky naplánoval. Dohodol som termín tlače, kolegov na fľašovanie. Rozoslal som cenníky všetkým našim odberateľom, osobne som ich navštívil a priniesol im vzorky. Zariskoval som aj s cenami. Keďže si nové technológie žiadali viac financií, rozhodol som sa časť z nich premietnuť do cien vína a zvýšiť ceny 2- až 4-násobne. Odberatelia radi siahli po našich vínach, keďže to bolo niečo nové, neopozerané a boli presvedčení, že tieto vína budú chcieť aj zákazníci. Po návrate rodičov z dovolenky ich čakal vo vinotéke šok. Všetko naokolo bolo čierne. Predtým boli zvyknutí na číre fľaše, biele etikety a tokajskú korunku. Mama mi na to povedala, že to u nás vyzerá ako v pohrebníctve a že s tým rozhodne nesúhlasí. Odpovedal som jej, že s tým už nič nezmôže, keďže víno už je skoro všade rozdistribuované a je oňho záujem. V priebehu polroka sme vypredali vína (dovtedy sa to nikdy nestalo). Ukázal som, že viem robiť s vínom a na základe toho ma mama menovala za hlavného vinára. Došlo k výmene našich pozícií a odvtedy sa venujem vínu a jeho predaju.

Tokaj Macik Winery

Vstup do HORECA segmentu

V roku 2006 sme zažili ešte väčší boom. Vyrobili sme prvé prívlastkové vína. Začali sme sa profilovať na vinárstvo, ktoré robí vína pre HORECA segment (hotely, reštaurácie, kaviarne), pre privátnu a korporátnu klientelu. Sú to vína od neskorého zberu až po cibébový výber. Naša vízia bola už od začiatku taká, že nepôjdeme do žiadneho supermarketu, nebudeme robiť pre žiadny retail. Ostaneme len malým výrobcom. A budeme robiť radšej kvalitu, ktorú budeme zvládať. Keď uvidíme, že nezvládame kvalitu, tak nepôjdeme na väčšie množstvá. A budeme rozširovať iné aktivity v rámci regiónu. Čiže vínnu turistiku, reštauráciu, ubytovanie. V roku 2006 sme sprevádzkovali prvý penzión na slovenskom Tokaji.

Rodinný podnik Tokaj

 Ocenenia a uznanie vo vínnej komunite

V roku 2009 sme boli ocenení ako vinárstvo roka na Slovensku a zopakovali sme to ešte 2 roky po sebe. Vôbec sme to nečakali. Hlasovali za nás ľudia na portáli vinovino.sk. V tej dobe sme zrealizovali množstvo degustácií po Slovensku, chodili sme po vinotékach, festivaloch. Máloktorý bežný konzument vína nás pozná. My sme radi, že nás pozná vínna komunita. Sieť profesionálov, ktorí pijú kvalitné slovenské víno. Organizovali sme založenie  vlastného profesijného združenia na Tokaji. Víno posielame len do súťaží, kde je kategória tokajských vín. Ide nám o to, aby nebojoval Furmint s Rízlingom, ale aby sme si potvrdili našu kvalitu medzi okolitými vinárstvami na Tokaji. Keby si slovenský zákazník nežiadal lepiť na fľaše medaile, tak to nebudeme robiť. Na fľašiach, určených na vývoz, medaily nesmú byť, tam si má zákazník urobiť hodnotenie sám. Peniaze, ktoré by sme minuli na súťaže, sme začali investovať do medzinárodných výstav.

Vína TOKAJ MACIK WINERY vo vyše 15 krajinách sveta

Orientujeme sa na export. Úspech je pre nás, že už 17 Michelinových reštaurácii malo naše vína zaradené v ponuke. Za posledných 5 rokov sme ako jediné slovenské vinárstvo vystavovali vína na výstave ProWine v Düsseldorfe, v Nemecku. V tomto roku sa jej zúčastnilo okolo 6 000 vinárov a 70 000 profesionálov. Museli dokonca rozšíriť areál a počet hál a to zo 6 na 15. Mrzí nás, že okolo nás sú veľké národné stánky a my vystavujeme za Slovensko ako jediné vinárstvo. Vystavujeme tiež v Londýne a ďalších medzinárodných podujatiach. Na Slovensku zatiaľ nevznikla aliancia, aj keď sme jej vznik po prvom ročníku iniciovali.

Podiel predaja doma a v zahraničí

50% nášho vína sa predá doma formou vínnej turistiky. Vinárstvom prejde ročne 20 000 hostí. Vybudovali sme penzión, konferenčné miestnosti a reštauráciu. 20% sa predá na slovenskom trhu a zvyšných 30% sa exportuje do zahraničia. 80% produkcie tvoria moderné, reduktívne vína a 20% klasický tokaj (putňové a samorodné vína). Podobný trend kopíruje aj Maďarsko.

Rodinný podnik Tokaj Macik Winery

Rodinné vinárstva v Tokaji

Vo vinohradníckej oblasti Tokaj pôsobia 4 rodiny ako rodinné podniky a ďalšie 4 firmy sú založené spoločníkmi. Sme motiváciou aj pre ďalších a chceme, aby v tomto regióne vznikali ďalšie rodinné firmy. Moja sestra je manažérkou projektu „Tokaj len jeden“. Funguje pod záštitou Tokajskej vínnej cesty, ktorá združuje 27 subjektov (obce, reštaurácie, hotely, cestovnú agentúru a pod.). Projekt je v súčasnosti v záverečnej fáze. Vďaka podpore zo švajčiarskych fondov sa vybudovalo informačné centrum Tokaja, vyhliadková veža za Malou Tŕňou, 90 km cyklotrás s navigáciou a označením, vyškolili sa sprievodcovia po regióne, remeselníci na rôzne výrobky, naštartovali sa živnosti na výrobu vína, domácich produktov a pod. Prostriedky boli vynaložené aj na rôzne vzdelávacie programy,jazykové kurzy, oživovanie remesiel, someliérske kurzy, vyučovala sa technológia výroby vína. Sám som z pozície vinára radil začínajúcim vinárom. Motivovali sme ľudí prostredníctvom nášho životného príbehu, rozprávali im o tom, ako sme v priebehu 20 rokov budovali rodinné vinárstvo.

Zachovanie sebestačnosti v regióne

Motivujeme aj ostatných, aby zostali podnikať doma, v tomto regióne. Nemusia robiť víno, ale napr. poskytovať ubytovanie, prípadne rozvíjať zabudnuté remeslá. Boli by sme radi, aby sa rozbehol  predaj z dvora. Chýbajú tu ľudia, ktorí by pestovali zeleninu, ovocie, chovali zvieratá a podobne. Dodnes spolupracujeme s ľuďmi, snažíme sa ich dávať dokopy a snažíme sa sceľovať nielen nových začínajúcich, ale aj funkčné firmy. Motivujeme ich k tomu, aby spolupracovali na ďalších projektoch. Sestra v rámci spomínaného projektu učila začínajúcich podnikateľov ako si vytvoriť podnikateľský zámer, ako podnikať a pod. Nie všetci sú však tomu naklonení. Niektorí sa nás pýtajú, prečo to robíme? Čo je náš zámer, prečo sa snažíme štartovať cudzích ľudí? Ako jedno z posledných vinárstiev vykupujeme hrozno v oblasti. Nerobíme to z toho dôvodu, že nemáme hrozno alebo by sme chceli prísť k lacnej surovine. Robíme to preto, aby sme vinohradníkom a tým posledným, čo ešte chcú robiť vo vinohrade, vrátili hodnotu nákladov a aby sa udržali vinice obrobené. Je to aj kvôli tomu, aby pestovali ľudia v tejto oblasti hrozno aj naďalej. Aby to nebolo len o štyroch rodinných a štyroch silnejších firmách. Aby si každý našiel miesto na prácu v tomto regióne a aby tú bol rozvoj a nie stagnácia.

Neustále inovujeme

Architekti sa nás napríklad pýtajú, prečo nemáme všetky budovy v jednom štýle. Dôvod je ten, že sa najskôr kúpil jeden domček, potom druhý, ktorý sa opravil, neskôr sme pristavovali k prvému, lebo bol malý a snažili sa používať miestny stavebný materiál, prvky miestnej kultúry, aby sme zachovali autentickosť. Moderné prvky používame s mierou. V penzióne sme investovali, ako hovoríme, do spania a to do dobrých vankúšov, kvalitných matracov,  niekoľkokrát sme ho  inovovali. Naposledy sme do všetkých izieb umiestnili klimatizáciu a internet. Neustále sa snažíme skvalitňovať aj naše služby. Momentálne budujeme malý wellness, keďže žiadny v okolí nie je, kde by sme chceli využívať produkty z vína. Požiadavky našich zákazníkov sú pre nás prvoradé.

Na záver niečo o Tokaji

Najviac vinohradov máme v katastri Malá Tŕňa a potom sa tiahneme ďalej, po celom Tokaji. Všetky vinohrady sa nachádzajú na južných, juhozápadných svahoch. Tajomstvo Tokaja je v kopcoch a vulkanickej pôde. Preto sú tieto vína také špecifické…

Pôda vinice Tokaj
…. prečítať si viac o hodnotách, skúsenostiach a tipoch pre rodinné podnikanie od Jara Macika ml.

Inline
Inline