Remeslo piatich generácií

Na začiatku bola túžba obnoviť remeslo modrotlače na Slovensku. Peter Trnka si sám osvojil tradičné postupy výroby modrotlače, ktoré poznal ešte jeho prapradedo, Jozef Trnka. Vo svojej dielni v Ivanke pri Dunaji experimentuje s technologickými postupmi, objavuje nové vzory a vyrába látky s unikátnou indigovou farbou.

Prvý cechový záznam o modrotlači je z roku 1617. Po takmer 400 rokoch nepretržitej výroby modrotlače na Slovensku sa jej výroba v roku 2010 zastavila. Teraz sa to pomaly rozbieha. Výrobcovia sú dvaja. Poďme sa spolu s Petrom Trnkom vrátiť do histórie a odkryť viac z rodinného príbehu modrotlače.

Počiatky modrotlače v Záriečí

Príbeh modrotlače sa v našej rodine začal písať v obci Záriečie pri Púchove, kde vznikla v roku 1825 modrotlačová dielňa – predchodkyňa púchovskej dielne. Po smrti majiteľa ju prevzal majster Jozef Bednárik. Môj prapradedko Jozef sa u neho vyučil remeslu. Ako každý modrotlačiar, aj on išiel na 3 roky do Nemecka na vandrovku, kde sa zdokonaľoval v špecifickom know-how. Keďže bol Jozef Bednárik bezdetný, odkázal v závete dielňu svojmu učňovi, Jozefovi Trnkovi.

Jozef Trnka modrotlač Jozef Trnka, Záriečie, 1898 (prapradedo)

100 rokov modrotlače v Púchove

Výstavba železnice bola jedným z dôvodov, prečo môj prapradedo dielňu v roku 1898 presťahoval do Púchova. Výroba modrotlače vyžaduje veľké množstvo vody. Garbiarsky dom s veľkými betónovými nádržami stál hneď pri Váhu. Stačilo ho len prerobiť na potreby remeselnej modrotlačiarenskej dielne.

Alojz Trnka modrotlačAlojz Trnka, Púchov, 1955 (pradedo)

Výroba modrotlače v Púchove sa tradovala z generácie na generáciu. Po Jozefovi ju prevzal môj pradedo Alojz a po ňom aj môj dedo Stanislav. Dedko robil najmä pre ÚĽUV a v 70-tych rokoch minulého storočia stál pred náročnou úlohou. Originálna modrotlač púšťa farbu na kožu, preto musel nájsť spôsob, ako ju zmodernizovať. Vymyslel iný typ farbenia, syntetickou farbou a tomu musel prispôsobiť celú výrobu. Upravil pap (zmes maliarskej hlinky a arabskej gumy, ktorou sa potláča), farbu a spôsob žehlenia. Už nevyrábal 30 metrové kupóny (množstvo látky na ráfe, ktorý sa ponára do farby), ako sa dovtedy zvyklo. Proces zmechanizoval, a tak mohol tri dni strojovo potláčať 1500 metrov látky, a potom v druhej etape celý objem zafarbiť.

Stanislav Trnka modrotlačStanislav Trnka, Púchov, 1955 (dedo)

Môj otec sa modrotlači venoval len okrajovo. Fascinovala ho len z pohľadu grafiky (šablóny). Smrťou môjho dedka sa tak výroba modrotlače na Slovensku na pár rokov zastavila. Mal som 18 rokov, práve som zmaturoval a vnímal som, že by som to mal po ňom prevziať. Ešte kým žil, plánoval som, že po mojej maturite prídem na prázdniny do Púchova a všetko potrebné sa naučím. Toho som sa už bohužiaľ nedožil.

Komplikované remeslo

Trvalo skoro 5 rokov, kým som sa experimentovaním naučil modrotlač vyrábať. Formy a farbu (indigo) som mal našťastie zarobenú. Hlavným problémom bolo vyrobenie papu. Základom bola teória z kníh, prax je však v mnohom iná. Experimentujem neustále. Ak nejaké suroviny nemám, improvizujem.

„Modrotlač vyrábam už 5 rokov, stále ma však niečo prekvapí, neustále sa ešte učím.“

látka s potlačou modrotlače

Našiel som si dobrého dodávateľa látok. Najvhodnejšia je bavlna a zároveň aj najžiadanejšia, vhodný je aj ľan, keďže je dostatočne hrubý pre aplikáciu vzorov. Ľudia však majú najčastejšie záujem o bavlnu, keďže má mäkkosť, na ktorú sú zvyknutí. Vybaľuje bal látky a ukazuje nám formy a indigo. Existujú aj napodobneniny modrotlače, ktoré sa predávajú za tretinu sumy. Nie sú dovoz z Číny, ale vyrábajú ich v Maďarsku a Ružomberku, myslím.

Čaro modrotlačiarskych foriem

Základom pre modrotlačiarov je kniha „Ľudová modrotlač na Slovensku“ od Jozefa Vydru. Aby som sa odlíšil, pátram po iných knihách v múzeách a zahraničí. Formy zdedené po dedkovi majú viac ako 100 rokov. Aby som nebol odkázaný iba na ornamenty, ktoré mám k dispozícii, začal som si v roku 2014 vyrábať vlastné modrotlačové formy. Tým sa snažím obnoviť ďalšiu zaniknutú oblasť, ktorá s modrotlačou neoddeliteľne súvisela a v minulosti bola samostatným remeslom. Pri výrobe foriem sa snažím kopírovať pôvodné slovenské ornamenty, respektíve vyrábať repliky foriem ležiacich v depozitároch múzeí. Tie sú už spravidla nepoužiteľné. Takýmto spôsobom je možné znova využívať vzácne ľudové ornamenty, požehnané stáročiami a prinavracať ich do každodenného života aj v súčasnosti. Tradičné vzory, práca s ručnými formami a dodržiavanie technologických postupov robia moju modrotlač stopercentne autentickou, čo považujem za hlavnú výsadu mojej výroby.

modrotlačiarske formy

Túto som napr. našiel v Liptovskom Hrádku. Bola rozpadnutá na viacero častí, tak som ju nanovo vyrezal. Ďalšiu som našiel v Martinskom múzeu. Daroval ju tam môj pradedo, keďže jej ornament nebol v jeho doline obľúbený. Obnovil som ju zo sentimentálnych dôvodov.

Unikátnosť nemá svoje meno

Formy nemajú názvy, označujú sa podľa lokalít, z ktorých pochádzajú. Najčastejšími prvkami sú stromy, rastlinné ornamenty, kvety. Pre južné Slovensko sú typické zvončeky, tulipány a štylizované kvety. Západné a východné Slovensko je charakteristické jemnými ornamentami. Čím bližšie ste k Tatrám, tým sú ornamenty viac plošnejšie a kvetinovejšie. Liptov symbolizujú figurálne kompozície plné rastlín a geometrických tvarov. Rajec je typický vtáčími motívmi. Každá oblasť mala v minulosti svoje charakteristické prvky.

technika modrotlače

Môj spôsob zachovania modrotlače

V rokoch 2010 – 2013 som len experimentoval v Púchove. V roku 2013 som dielňu presťahoval do Ivanky pri Dunaji a začal vyrobenú látku predávať. Neustále sa zdokonaľujem. Používam nové ornamenty, vytváram nové formy. Komunikujem osobne, mailom cez Facebook, mám aj stálych zákazníkov, ktorí vyrobenú látku ďalej spracovávajú a predávajú. Posúvam sa postupne od výroby surovej metráže k polotovarom. Našiel som partnerov, ktorí vyrobia to, o čo je aktuálne záujem. Popri tom študujem priemyselný dizajn na Fakulte architektúry STU v Bratislave.

modrotlač odevný dizajn

Modrotlač registrovaná ako značka?

Nie, vnímam ju ako remeslo, ktorého najväčší rozmach bol v 19. storočí. V tej dobe existovalo asi 200 dielní. Kto sa ho naučil a dostal sa do cechu, mohol vyrábať. Modrotlač je mojou záľubou. Som rád, že sa mi podarilo zachovať rodinné remeslo. Nemám ambície zastrešiť jej výrobu na celom Slovensku. O čo sa budem možno usilovať v budúcnosti, je práve zachovanie originálnych historických výrobných postupov, aj keby to malo byť na úkor produkcie.

„V roku 2010, keď som zmaturoval, nevedel som o modrotlači takmer nič, iba, že je modro-biela. Mal som veľkú túžbu naučiť sa ju vyrábať a tá sa mi splnila.“

Peter Trnka modrotlačPeter Trnka
Inline
Inline