O celoživotnej láske ku kvalitnému vínu a špecifikách rodinného podnikania sme sa porozprávali s Jarom Macikom ml. z TOKAJ MACIK WINERY.
Rodinný podnik tvoria mama, otec, sestra a moja manželka, ale musím spomenúť aj mojich dvoch synov. Jeho súčasťou sú aj naši rodinní priatelia. Nehovoríme o zamestnaní, ale o práci a rozvoji nášho vinárstva. Jeden otcov brat je stolár, druhý zvárač, mamin brat elektrikár, máme rodinných ekonómov, právnikov, lekárov. Našu firmu by som nazval „TOKAJ MACIK WINERY and Friends“. Počas dní otvorených pivníc je to vidieť, keď priatelia pomáhajú. Gynekologička ponúka holúbky alebo guláš, advokát pripravuje kávu a finančný riaditeľ IT spoločnosti predáva víno. Tento deň sú všetci súčasťou rodinnej firmy Macik.
Oblasť podnikania mi bola súdená
K práci s vínom ma viedla najmä rodinná tradícia a prax, ktorú mali z domu alebo získali prácou vo vinárskom podniku.
Začiatky podnikania nebývajú jednoduché
Peniaze bývajú problémom pri každom rodinnom podnikaní. Do dnešného dňa nemáme výplaty, všetky peniaze, ktoré zarobíme, ostávajú vo firme. S tým treba rátať. Dôležité je nastaviť si dobrú spoluprácu s bankou a udržiavať firmu v zisku. Našli sme si vlastnú cestu s eurofondami. Ideme len do projektov, ktoré sú 100% čisté. Medzi podstatné problémy patrí nekorektný konkurenčný boj a neprajnosť .
Vízia, ktorú sa nám podarilo naplniť
Našou víziou bolo vybudovať rodinné vinárstvo so špičkovým sortimentom, ktoré bude robiť len pre privátnu korporátnu klientelu. Chceli sme ponúkať top kvalitu. Pokiaľ by sme to kapacitne nezvládali, nechceli sme ísť do vyšších čísel. Sme radi, že sa nám ju podarilo naplniť.
Najväčší úspech podniku je jeho dlhoročná existencia
Už 20 rokov fungujeme ako firma, aj ako rodina. Žijeme, pracujeme, obedujeme a neraz aj večeriame spolu. Máme sa radi, občas sa aj hádame a potom ospravedlňujeme. Ak sa nevieme dohodnúť, tak hlasujeme. Domovom je nám firma a práca je aj naše hobby, relaxujeme na vínnych cestách, radi čítame knihy o víne a snažíme sa o ňom aj písať. Vzdelávame sa vo víne a opakovane absolvujeme degustačné skúšky. Víno sa stalo našou životnou filozofiou a infikujeme ju aj našim priateľom a zákazníkom.
Podnikanie nás inšpiruje
Asi by bolo hlúpe povedať, že sa nám na podnikaní najviac páčia peniaze. To len srandujem 🙂 Páči sa mi to, že každý deň je iný, neustále prichádzajú noví ľudia, ktorí nás posúvajú a vnútorne obohacujú. Inšpiruje nás rozvoj firmy. Rodinný biznis musí neustále napredovať. Zisk pre nás znamená to, že sme získali nového zákazníka, ďalší ár pôdy, postavili niečo nové, čo zostane po nás ďalším generáciám.
V rodinnom podniku pracovný čas neexistuje
Ak sa človek rozhodne podnikať, môže sa rozlúčiť s 8,5 hodinovým pracovným časom. Pri podnikaní v rodine sa pracuje non-stop.
Rodinný záujem v rodinnom podnikaní
Základom je podľa mňa vybudovať zázemie – podnikať pre rodinu. Nevstávam ráno do práce kvôli peniazom. Dôležitejší je pre mňa rozvoj firmy s cieľom posunúť celú rodinu o krok ďalej.
Otvorenosť, ľudskosť, kvalita – hodnoty TOKAJ MACIK WINERY
U nás všetci pracovníci vedia, že robia sami na seba a nie na nás. Tí, čo to nepochopili, sami odišli. Charakterizuje nás aj ľudskosť. Keď prijímame zamestnanca, berieme ho s jeho starosťami, radosťami, aj s celou jeho rodinou. Pomáhame mu v jeho ťažkých chvíľach, rešpektujeme jeho výnimočné rodinné rituály… Každý jeden je súčasťou našej rodiny. Raz mu vyjdeme v ústrety my, druhý raz on nám. Ďalšou hodnotu je vysoká kvalita. Naši zákazníci vedia, že za našim vínom stojí rodinná značka. Anonymné firmy môžu zmeniť meno a o rok prísť na trh s novým dizajnom. My si to dovoliť nemôžeme. Musíme byť natoľko profesionálni, aby sme vyrobili len kvalitné víno, aby sme sa mu nehanbili a nebáli dať svoje meno.
Aký by som mal byť, ak by som chcel byť Vašim zamestnancom
Flexibilný, lojálny, samostatný. Aj komunikatívny – ale v správnej miere, vzhľadom na konkrétnu pozíciu, ktorú zamestnanec zastáva.
Najbláznivejší nápad, ktorý sme pretavili do reality
Prvé slovenské tokajské pivo. To je asi dosť bláznivý nápad. Potom napríklad, moderné víno „MONO“, ktoré charakterizuje hranatá fľaša, bláznivý dizajn, nikde nie je nič označené. Neustále vymýšľame netradičné veci. Hľadáme to, čo na Slovensku nie je, a potom to pripravíme.
Technológie nám uľahčujú podnikanie
Prácu nám uľahčili internet a mobilné telefóny. Zároveň ju aj „preťažili“, lebo sa podnikanie stalo rýchlejším. Podnikanie si nevieme predstaviť bez moderných technológií, ktoré nám umožňujú vyrobiť vysoko kvalitné vína.
Prístup zákazníkov sa mení
Ak sa s odstupom času zastaví v našom vinárstve zákazník, ktorý u nás dlhšie nebol, je milo prekvapený, že vinárstvo každým rokom napreduje. Každý rok realizujeme nejakú novinku. Zákazníci to od nás vyžadujú. Očakávajú stále vyššiu a vyššiu kvalitu. My si to neuvedomujeme, ale vína s rozvojom nových technológií neustále postupujú do vyšších levelov kvality.
Turbulencie v podnikaní kompenzujeme diverzifikáciou aktivít
Pokles predaja, spôsobený krízou, sme sa snažili vykompenzovať inými aktivitami. Rozvíjame vínnu turistiku, prispôsobujeme sa požiadavkám trhu, meníme produktové portfólio. Počas krízy sme kúpili pozemky a stavebný materiál lacnejšie. Presne v tom období sme začali veľa budovať, takže pre nás mala v konečnom dôsledku kríza v roku 2009 viac pozitív ako negatív. Kríza na východnom Slovensku však stále bola, a preto ani neskončila.
Čo ste robili zle a teraz to už viete
Príliš sme dôverovali odberateľom. V zahraničí funguje obchod dlhšie a ľudia si aj viac dôverujú. Na Slovensku treba byť tvrdší obchodník, lebo v opačnom prípade to väčšina Slovákov začne zneužívať.
Rada, ktorú by ste chceli dostať na začiatku podnikania
Nebolo chybou, že sme neboli až takí tvrdí obchodníci, lebo možno by sme nemali toľko úspechov. Veľa ľudí však našu dobrotu začalo zneužívať. Človek nevie odfiltrovať, kto je dobrý a kto je zlý. Až časom sa ukáže, kto je kto. Sú to skúsenosti. Niekedy je lepšie nevedieť, čo podnikateľa pri podnikaní čaká. Začať podnikať s víziou. Treba však vždy vidieť aj komerčnú časť podnikania – potenciál na zárobok. Pri rodinnom podnikaní je dôležitá rozhodnosť a vyrovnanosť medzi generáciami.
Správny čas na začatie rodinného podnikania
Je to vtedy, keď sa človek rozhodne, že chce mať niečo svoje. Musí chcieť budovať niečo so svojou ženou, deťmi, súrodencom… Ak ste podnikavý typ, nikdy nie je neskoro začať podnikať.
Ako hodnotíte tento rok vo Vašom podnikaní?
Dobre. Super. Paráda. Teším sa z každého roka.
3 slová, ktoré charakterizujú súčasné podnikateľské prostredie
Silná platobná neschopnosť. Špekulatívne podnikanie. Snaha rýchleho zárobku. Podnikateľská byrokracia – procesné, legislatívne a finančné zaťaženie zo strany štátu.Iba hlúpym sa dobre spí. Pretože iba oni si neuvedomujú, čo všetko nie je, alebo čo všetko nie je dokonalé.
Tipy ako „ukočírovať“ biznisové a rodinné vzťahy
U nás to funguje tak, že v robote sme kolegovia a v nedeľu pri polievke sme rodina.Vždy zisťujeme názor toho druhého. Ústupky musia byť.
Čo by podľa Vás pomohlo rodinným podnikom na Slovensku?
Zo strany štátu ústretovosť a menej legislatívneho zaťaženia. Zahraničné firmy dostávajú úľavy a na rodinné firmy sa nemyslí. Našim poslaním je budovať budúcnosť a motivovať ľudí, aby zostali na Slovensku a produkovali v regióne.
Inovácie sú dnes nevyhnutnosťou
Naše novinky smerujú do rozširovania aktivít v rámci vínnej turistiky a produkcie vín. Nápady na inovácie čerpáme zo svetových trendov, z medzinárodných výstav. Podporujeme rozvoj vzdelania. Pre všetky školy realizujeme exkurziu zdarma. Rozprávame im o histórii, o odrodách, o tom čo tu je, lebo Tokaj je výnimočná oblasť. Pracujeme aj na tom, aby sa obnovila stredná škola vinohradníctva a vinárstva, ktorá bola kedysi vo Viničkách.
Čo Vám napadne pri slovách – budovanie, vnímanie, propagácia značky? Čo pre Vás znamená Vaša značka?
Budovanie máme za sebou a ešte aj pred sebou. Vnímanie značky je celkom pozitívne, chvála bohu. Naša rodina je vnímaná celkom pozitívne. Značku propagujeme najčastejšie formou ústneho podania. Je to o osobnej skúsenosti. My to neberieme ako značku, ale ako meno, rodinnú firmu. Pre nás je to hobby prenesené do niečoho, čo nám produkuje naše živobytie. To je to najlepšie, čo sa môže stať – keď človeka baví práca, je jeho hobby a ešte ho aj živí. Keď sa ma pýtajú, prečo ste začali robiť víno, tak odpovedám: „Lebo nás bavilo robiť víno a robili sme ho toľko, že sme ho museli popredať, lebo sme ho nevládali popiť.“
Pripravujete Vašu rodinu na odovzdanie firmy?
Ešte nie. Otec bude mať 60-tku, mama má 58. Firmu raz preberú ich vnuci. Dúfam, že naša najstaršia generácia z rodinnej firmy tak skoro neodíde. Každý má v nej svoje nezastupiteľné miesto.
Produkty, služby, ktorým neodoláme
Gastronómia, víno, cestovanie, vínna turistika. Aj dovolenky sú spojené len s vínom. Manželka sa rozčuľovala, prečo musíme stále cestovať za vínom. Navrhol som je, aby skúsila vybrať inú dovolenku. Tak vybrala grécky ostrov. No a čo sme robili? Pili sme víno, cestovali sme za vínom. Myslela, že tam nebude víno vôbec 🙂
Voľný čas slúži na dobitie energie
Nemáme veľa voľného času. Pre nás je voľný čas cesta do Bratislavy. Mama má rada wellness a relax, trávi čas s rodinnými priateľmi. Sestra trávi čas aktívne (skialp a pod.). Ja mám nové hobby – motorku. Presúvam sa na nej z miesta na miesto v rámci práce. A samozrejme rodinu – moju manželku a deti.
Skutočne prevratná vec je…
Víno. Spája ľudí. Otvára každé dvere. Super darček. Perfektná vec. Ľudia si vypijú, vykričia sa, povedia si pravdu. Oproti pivu je z chemického hľadiska lepšie chránené. Je tam chvála bohu dobré ph, alkohol, kyselina. Nepokazí sa. Ľudia cestujú za vínom. Príde sem do Tokaja celý svet a my ideme za ním.
Zväzuje Vám strach v biznise ruky?
Našej mame áno, lebo ona robí s peniazmi. Tá sa asi bojí. Aj nespí. My, čo nevidíme čísla, sa nebojíme 🙂
Neľutovali ste niekedy Vaše rozhodnutie ísť podnikať?
Nerozmýšľali sme nad tým. Mám pocit, že my ešte poriadne nepodnikáme. Toto je stále ešte len rozbeh. My sme ešte stále vo fáze budovania. Toto je typické pre Slovensko – 20 rokov ľudia robia a myslia si, že podnikajú. I keď budujú len základy. V poľnohospodárstve, vo vinárstve je to beh na dlhé trate. Staviame vinohrady, ktoré budú užívať naše deti.
Ste spokojný?
Nie. Chcem novú výrobu, nové technológie, potrebujem inovovať, mať nové skladovacie priestory a nové technológie do viníc. Potrebujem obhospodáriť ďalšie vinice. Som však spokojný s rodinou.
Osobný odkaz od Vás pre našich čitateľov…
Ak chcete podnikať, podnikajte s rodinou, lebo inak prídete o rodinu. Robte to so srdcom a nie pre peniaze. Peniaze prídu samé, ale sú len bočným efektom podnikania. Je to radosť zo života. Podstatné je, že sa musíte tešiť do práce a vedieť, že svojou prácou robíte šťastnými aj druhých. Každé vynaložené úsilie, ak je zo srdca, sa Vám v dobrom vráti 🙂