Sladká značka CERAMEL

Filip Grguľa z rodinného podniku CERAMEL vysvetľuje, že aktívny marketing nikdy nerobili, lebo jednak na to nebol čas a nemali na to ani peniaze. My sme len otvorili dvere a zákazníci buď chodili alebo nechodili. V Bratislave je ich medový obchod obľúbený najmä medzi turistami. Ostatné ponúkajú stále ten istý tovar (vlajky, tričká, šiltovky, magnetky). Pre sprievodcov sme zrejme nevšedným spestrením, ktoré radi ukážu turistom. Keď niečo robíme proaktívne, nikdy to nie je také dobré, ako keď to ide samé. Všetko čo nám funguje, sa deje samé. Pri obchode toto pravidlo funguje, pri e-shope bohužiaľ nie.

Spustenie e-shopu www.medovyobchod.sk

Aj keď online predaju v prípade našich výrobkov príliš neveríme, rozhodli sme sa to risknúť a spustiť e-shop. V júli 2016 sme spustili stránku, najali si agentúru a do 3 mesiacov chceme vidieť prvé výsledky. Dávame tomu rok, a potom sa rozhodneme, ako ďalej. Pri online obchode nám nevyhovuje najmä to, že sme zvyknutí na medziľudský kontakt, ktorý v ňom práve chýba. Do balíčka preto vkladáme venovaciu kartičku s textom „Ďakujeme za Vašu objednávku. Prajeme Vám pekný deň”. Priložíme k nej aj drobný darček a keď príde kuriér, napíšeme zákazníkovi SMS „Prišiel kuriér, očakávajte náš balík“. Odrazu prichádza vytúžená spätná väzba, „Ďakujeme, práve sme otvorili váš balík a pochutnávame si na vašich medíkoch. Ďakujeme za darček“. Máme z toho taký iný pocit, ba až zimomriavky, lebo presne takto sme si to predstavovali.

Cena za kvalitu

S mamou (babkou) som začala chodiť na letné dovolenky, spomína Filipova mama. Okrem oddychu vnímam aj to, ako si v zahraničí vážia svoju prácu. V porovnaní s našou konkurenciou sme pre slovenského zákazníka drahí. Nepredávame komoditu, ale darček. Za naším medom je príbeh a veľa ľudskej práce. Okrem starostlivosti o včely a spracovanie medu, je v ňom aj ručné maľovanie, vystrihnutie krúžku, nalátkovanie, pripnutie kartičky… Vážime si prácu svojich zamestnancov, preto musí aj náš produkt adekvátne stáť. Nedávno som bola na stretnutí s klientom zo Švajčiarska. Vypýtali si ešte krajší, drahší obal. Poznajú naše medy, chuťovo si vynikajúce a myslia si, že keď je niečo dobré, zaslúži si to aj krásny obal.

Včelári na Slovensku si svoju prácu nevážia

Keď si na internete urobíte prieskum, zbadáte cenu medu hocijakého včelárstva, je to na zaplakanie. Ani jeden ten včelár si neváži svoju prácu. V odbornom časopise Včelár už bolo viackrát publikované, čo všetko si treba do ceny zarátať, ale zatiaľ táto osveta nepomohla. Výrobcovia sa boja, že by sa vyššiu cenu med nepredali, a preto idú radšej pod cenu. Následne majú problém so zakrmovaním, preliečovaním včiel a vlastnou existenciou. Na Slovensku je veľmi nízka cena ľudskej práce, produkty sú príliš lacné, nedocenené. A to je základný problém. Cieľová skupina nie je taká veľká, aby sme mali taký odbyt, ako potrebujeme. Preto musíme hľadať aj iné cesty predaja: vlastný obchod, malé nezávislé obchodíky, vianočné trhy a ďalšie.

Nájsť dobrého zamestnanca je vzácne

V súčasnej dobe je náročné nájsť kvalitných, obetavých, ľudí, ktorí žijú s vašou firmou. Poslednú dobu sa nám to celkom vystabilizovalo, ale mali sme zamestnancov, ktorí chceli brať len výplatu, ale nechcelo sa im robiť. Niekedy dokonca neprišli do práce a ospravedlňovali to výhovorkami typu „Som unavený“, „Zabudol som“. Naša rodinná firma sa rozrástla na 10 zamestnancov, z toho 5 sú rodinní príslušníci. Počas zimnej sezóny tento počet narastie cca na 20. Aj k zamestnancom sa snažíme správať ako keby boli súčasť rodiny. Beriem ich ako dcéry a synov.

Technológie nám uľahčujú podnikanie

Pri práci využívame počítač, internet a plničku medu. Zo softvéru je to superfaktúra, dropbox, teamviewer a IPhone 🙂 Chýba už len dekryštalizátor a pastovacia nádoba, aby sme nemuseli ručne mútiť med. Každý rok vymýšľame, čo nové by sme zákazníkom predstavili. Tešiť sa môžu na materskú kašičku, propolis v mede, kozmetiku…

Podnikanie je celý náš život

Celý deň sa takmer nevidíme. Zvykla som si na to, že som sa stala riadiacim článkom nášho rodinného hniezda. Ráno rozdelím úlohy a kontrolujem, či sa dodržiavajú. Vybehnem na poschodie odpísať na maily a neskôr sa vrátim na prízemie do dielne. Je to celý náš život. Úplne sme tomu prepadli. No nie? Neviem si predstaviť, že by som robila niečo iné. Napĺňa nás to. Vidíme za sebou kusisko práce, všetko sme si vybudovali my štyria vlastnými rukami. Nemali sme nikoho, kto by nám finančne pomohol. A na to sme hrdí.

“Ak ste zamestnaní, tak nepoznáte ten pocit, že nemáte nad sebou žiadneho nadriadeného. Do zamestnania by som už nešiel, ani keby traktory padali“.dodáva Filipov otec

Úcta jeden k druhému je našim úspechom

Navzájom sa podporujeme a dopĺňame. Pravidelne sa zúčastňujeme akcie Európske ľudové remeslo v Kežmarku. Dodnes máme odloženú kazetu, ktorá bola na jednom z jej ročníkov vydražená za 1 200 SK (40 eur). Stali sme sa kráľom remesla v Kežmarku a netušili sme, ako sme to dokázali. Pred vstupom syna Filipa do firmy o nás vedela len úzka skupina remeselníkov. Dnes nás poznajú pod značkou „medový obchod“, hoci oficiálny názov je CERAMEL, čo je po latinsky vosk a med. Málokto však tuší, že to treba čítať „C“eramel a pletú si nás s karamelom 🙂 Na obchode máme preto všetky 3 názvy: CERAMEL, medový obchod, honey shop. Zo strategického hľadiska vieme, že to nie je ten najlepší názov. Boli už aj náznaky rebrandingu, ale ten by stál veľmi veľa peňazí.

Čo by ste si mali rozmyslieť predtým, než sa pustíte do podnikania

Je to obrovské riziko ísť do niečoho, keď nie ste odhodlaný ísť do toho naplno. Keď to robíte na polovičku, neurobíte nič. Ani nezačnite podnikať. Ja som tiež dlho váhala a hľadala si rôzne výhovorky (trvalý príjem a pod.), ale tatino išiel bezhlavo do toho. A potom ešte jedno, vedela som, že keď niečo robím, tak to robím strašne naplno. Preto som počkala, kým deti budú aspoň trochu samostatnejšie. Ale neľutujem, že som začala neskôr. Podnikanie nie je žiaden závod. Naozaj len stačí obetovať celého seba.

Inline
Inline