Od zelenej kávy ku kaviarni s dušou

Hovorí sa, že nikdy nie je neskoro začať s podnikaním. O špecifikách rodinného podnikania, súčasnom podnikateľskom prostredí a inšpiráciách s kávou sme sa rozprávali so Slavomírom Hanušíkom, majiteľom rodinného podniku Family coffee, s.r.o. v Prešove.

Začiatky podnikania

Celý život pijem a milujem kávu. Na staré kolená som túžil po malej kaviarničke, 3 – 4 stoly a tam sa dožiť dôchodku. Môj sen sa však stal realitou oveľa skôr. V 44-ke mi v zamestnaní povedali, že som pre nich starý, tak mi nezostávalo nič iné, len sa postaviť na vlastné nohy. Na trhu bolo veľa kaviarní, preto bolo potrebné prísť s novou inovatívnou myšlienkou a tou bolo ponúkať široký výber vlastnej praženej kávy.

kaviareň v Prešove

Hovorí sa, že nikdy nie je neskoro začať s podnikaním

Ja som začal v mojich 44 rokoch. Ak by som začal skôr, bol by som niekde inde. Keď ste mladý, máte viac myšlienok, ste taký „nadupaný“. Čo sa týka podnikania, nikdy nie je neskoro. Nikto sa o vás nepostará, musíte sa postarať sám o seba. Keď vám to zdravie dovolí a máte k dispozícii nejaké finančné zdroje, nikdy nie je neskoro začať podnikať.

kaviareň FamilyCoffee

Káva ako cesta ku priateľstvám

Podnikanie vytvára cestu k novým priateľstvám, známym, vzťahom. Káva zbližuje cudzích ľudí. Sadnete si a začnete sa o nej rozprávať. Každý má rôzne poznatky, pridá sa do debaty. Začnete kávou a skončíte pri akejkoľvek zaujímavej téme. Chodia sem aj mladí, aj starší ľudia. Wifi tu neexistuje a ani existovať nebude. V mojej kaviarni sa ľudia rozprávajú.

ochutnávka kávy

Ako začať podnikanie so zelenou kávou

Na začiatku je stretnutie so zelenou kávou a následne hľadanie informácií na internete a v knihách. Je to akoby ste chodili do školy. Potrebujete zistiť, ako sa praží káva, kde a za koľko sa dá kúpiť kvalitná pražička. Dozviete sa, kde a ako sa pestuje, aké odrody existujú, ochutnávate vzorky z rôznych druhov káv. Jedným zo zdrojov sú recenzie na internete. Aká ľuďom chutí káva? Na 99% nie kyslá. Aký majú ľudia názor na zmesi, na podávanie káv? Základom je veľa sa pýtať, robiť si vlastný prieskum, ochutnávať, komunikovať s čašníkmi. Zistiť, čo majú zákazníci radi.

Technológia z Turecka

Prvá pražička ma stála 18 000 eur. Na západe to funguje tak, že pošlete peniaze dopredu – to bola pre mňa tiež nová skúsenosť. S (dnes už bývalým) spoločníkom sme si preto šli dodávateľa pražičky overiť osobne do Turecka. Po prezentácii sme si objednali pražičku a za mesiac a pól od objednávky nám ju doručili na Slovensko.

29 odrôd káv

Ako pražiť kávu, aby vynikla jej jedinečná chuť

V Turecku nás zasvätili do druhov praženia káv (svetlé, tmavé). Každý štát má vlastný spôsob praženia. Južania majú tmavý, t.j. káva mastná, tmavá. My v strednej Európe máme stredný, to znamená úplne iné chute. Sever má ešte svetlejší. Závisí od druhu prípravy kávy, na čo ju chcete používať. Zabezpečili sme si stabilného dodávateľa zelenej kávy, skladovacie priestory, dovoz kávy, balenie, etikety. Hľadali sme čo najširší sortiment. Nakoniec sme našli dodávateľa v Trieste v Taliansku (najväčší veľkosklad v Európe). Momentálne zákazníkom ponúkam 29 odrôd káv. 3 z toho sú moje vlastné zmesi.

Kedy vznikla myšlienka osamostatniť sa?

Spoločne sme fungovali 5 rokov, mali sme prevádzku, ktorá mala 12,5 m2. Osamostatnenie vyplynulo zo situácie. Zhodli sme sa, že je čas ísť vlastnou cestou, lebo každý máme iné myšlienky, inú predstavu a keď sa tá predstava nedá zladiť, tak to nemá význam. Spoločníkovi chýbal vzťah ku káve. On len spolufinancoval, chýbala tam však duša.

praženie kávy

Dá sa obísť klasická technológia a vyrobiť kávu iným spôsobom?

Veľa zákazníkov sa ma pýtalo, či si môžu zelenú kávu sami doma vypražiť. Nemal som s tým skúsenosti ani ja sám osobne, tak som to doma na panvici vyskúšal.. Keď pražíte zrno, vznikajú šupky na káve, také niečo, ako keď máte arašidy. Šupka sa oddelí od kávy a vyletí. Musel som potom tie šupky zbierať po celej kuchyni. Skúšal som to aj v rúre, na jánskom skle, ale opečie sa vám to len z jednej strany. Veľa ľudí takto experimentuje. Mnohí prídu, že by to doma vyskúšali, čo by som im poradil. Tak im poviem: „Urobte to tak, ako keď pripravujete tarhoňu. Dajte ju do vody a miešajte zrná.“ Ale určite by som takú kávu nepredával.

Spokojní zákazníci sú ten najväčší úspech

Celý život som fungoval ako zamestnanec. Úspech je to, že som z nuly niečo vybudoval. Trvá to dlho, ale každá jedna vec nadobúda hodnotu. To, čo však pre mňa znamená najviac je, keď sa zákazník vráti naspäť a povie mi: „Dobre sa tu cítim a priviedol som ďalšieho zákazníka“. Veľa ľudí sa ma pýtalo: „Ako to zvládaš celý deň? Toto nie je kaviareň, ale spovednica.“ Človek sem príde vyrozprávať svoj životný príbeh. Ja sa v robote vyrozprávam a doma som zas ticho. Ústa ma bolia, som psychológ amatér.

príprava kávy

Rodinný podnik s potenciálom na pokračovanie

S manželkou sa v podnikaní dopĺňame. Nikdy sme sa názorovo nerozchádzali. Každý máme v koláči určitú časť, ktorej sa venujeme, a preto to funguje. Je to o vzájomnom rešpekte a úcte. Je ekonómka, účtovníčka, má na starosti finančnú stránku podniku. Pre mňa sú peniaze druhoradé, mám ich pre to, aby som žil. Mám 24 ročnú a 10 ročnú dcéru. Staršia sa ešte hľadá, má za sebou baristický kurz, ale chodí pomáhať, zaujíma sa o kávu, hľadá potenciálnych zákazníkov. Potenciál vidím aj v tej mladšej. Tam je priama línia. Chodí od mala pomáhať, aj toto leto pomáhala, „predávala“ svoju limonádu. Čo sa týka finančníctva, je skôr taký tvrdý biznismen, po manželke.

interiér kaviarne

Inšpirujem sa tradíciou

Štýl kaviarne vychádza z myšlienky kávy. Káva je stará vec, to znamená od praženia, prípravy, cez servírovanie, interiér, všetko musí byť staré. Technológiu môžete mať novú (lampu, ktorá páli menej elektriny), ale čo sa týka duše interiéru, tu sa nič meniť nebude a ani to nechcem meniť. Keby som mal chuť chodiť v „drevákoch“, lebo sú staré, tak v nich budem chodiť.

Podpora domácich výrobcov

Chcem robiť kvalitne a pre ľudí. Od začiatku bola moja idea ponúkať a mať všetko domáce, nič kupované. Preferujem lokálnych výrobcov pred nadnárodnými spoločnosťami. Napr. predávam domáce muffiny a malinovky. A učím to aj mladých.

muffiny ku káve

Čo by podľa Vás pomohlo rodinným podnikom na Slovensku?

Pomoc pre firmy, ktoré začínajú od nuly. Rady, ktoré by im pomohli vyvarovať sa zakopnutí alebo útrap, ktoré človek má na začiatku podnikania. Odporúčam tiež dávať sa dokopy s ľuďmi, ktorí neuprednostňujú v podnikaní len tvrdo peniaze, ale vzťah k robote, lebo taký človek vás nesklame.

Rada, ktorú by ste chceli dostať na začiatku podnikania

Nebyť „nenažratý“, nenadsadzovať ceny a robiť to s láskou. Úspech sa dostaví, či o týždeň, či o dva. My keď sme začínali, mal som tržby 7 až 10 eur denne, ale ja som stále veril, že to pôjde. Poctivá robota sa vám vráti, či je to za pol roka alebo za rok. A mnohonásobne. Sú tu ľudia, ktorí 6 rokov chodia na tú istú prevádzku do mojej kaviarne. To znamená, že to tu nebude až také zlé 🙂

rodinné podnikanie

Realita súčasného podnikateľského prostredia

Prostredie nie je ťažké, ale sami si ho takým robíme, my ľudia. To znamená neplatenie faktúr, robiť si zle, závisť. Ľudia dávajú peniaze nad vzťah k podniku. Nie je pre nich podstatné meno, imidž, ale zisk. Podľa mňa však netreba robiť len obchod, ale dôležité je, aby boli spokojní obidvaja obchodní partneri.

Osobný odkaz pre čitateľov

Keď v niečo veríte, dajte sa na to, ale musíte tomu ozaj veriť. To ako vy teraz, veríte v niečo, máte víziu. Ak aj zakopnete a niečo sa vám nepodarí, nezrúťte sa z toho a opäť vstaňte.

Inline
Inline